Hoe overleef je een lange vlucht?

De langste vliegreis ter wereld op dit moment is met Qantas van Sydney naar Dallas Fort Worth, een vlucht die 16 uur en 55 minuten duurt. Dat is een lange tijd om in één en dezelfde stoel door te brengen. Voeg daarbij het feit dat je omringd bent door honderden vreemden, samengepakt in een relatief kleine ruimte, dan lijkt een lange vliegreis toch behoorlijk onaantrekkelijk. Maar laat die lange vlucht je niet weerhouden van je droomreis.

Planning voor de vlucht

1. Luchtvaartmaatschappijen

Reizen met een luxere vliegtuigmaatschappij hoeft geen fortuin te kosten. Je kan vaak rekenen op meer comfort, betere service en goede maaltijden. Tot de top behoren Singapore Airlines, Qatar Airways en Emirates.

2. Vlieg op het juiste moment

Als je naar het westen vliegt, zoals de Verenigde Staten, dan is het prettig om laat in de avond te arriveren in verband met een jetlag. Bij aankomst kun je meteen gaan slapen en de volgende ochtend uitgerust opstaan. Vlieg je naar Azië, het oosten dus, dan is het wat lastiger om je ritme aan te passen omdat je ‘tegen de klok in’ vliegt. Kun je makkelijk slapen in een vliegtuig dan is het slim om een nachtvlucht te boeken, zodat je ’s ochtends bij aankomst meteen van je vakantie kunt gaan genieten. Is slapen tijdens de vlucht juist lastig voor je, dan is een dagvlucht dus een betere keus.

3. Pre-order je maaltijd / breng zelf eten mee

Heb je een speciaal dieet of ben je vegetarisch dan is het slim om vooraf je voorkeuren aan de luchtvaartmaatschappij door te geven als ze die optie aanbieden. Ben je sowieso niet zo gek op vliegtuigvoedsel dan kun je natuurlijk ook gewoon zelf wat eten meenemen. Je moet dan wel het cabinepersoneel lief aankijken om het voor je op te warmen.

4. Trek comfortabele kleding aan

Veel reizigers vinden het vaak koud in het vliegtuig. Je doet er dus goed aan om comfortabele, maar ook vooral warme kleding mee te nemen. Trek verschillende lagen aan, zodat je bij aankomst in een warm land niet in je fleece-trui en wollen sokken hoeft rond te lopen.

5. Boek je favoriete plek

Een upgrade ligt uiteraard voor de hand! Trek je portemonnee en betaal om een klasse of twee (of drie!) hoger te zitten, of probeer op goed geluk een betere zitplaats te krijgen. De extra ruimte, de betere maaltijden en het ligbed in de business class maken het verschil op een lange vlucht; je zal meer van de reis genieten, je zal hoogstwaarschijnlijk (beter) kunnen slapen en je zal ook frisser aankomen op je bestemming.

Behoort dit niet tot de mogelijkheden, probeer dan een goede plek in economy te bemachtigen. Als je bij het tussenschot zit heb je geen stoel voor je, maar dan heb je vaak ook geen plek voor je handbagage (tenminste, bij het opstijgen en landen). Het tussenschot wordt door vliegmaatschappijen ook vaak gebruikt als ruimte voor reiswiegjes, dus er is kans dat je jouw dierbare plek deelt met een baby. Pak je een stoel achterin, dan heb je gemakkelijk toegang tot het keukentje waar je wat ruimte hebt om rek- en strekoefeningen te doen en een babbeltje kunt maken met het cabinepersoneel (als ze daarvoor tijd hebben). Besef wel dat als je achter de motor zit, je meer last hebt van lawaai.

Als je moeite hebt met in slaap vallen tijdens de vlucht, selecteer dan een stoel aan het raam. Dan dommel je niet in op de schouder van een onbekende medepassagier, maar tegen de zijkant van het vliegtuig. Ook hoef je niet op te staan als iemand naar het toilet moet. Heb je echter een zwakke blaas, neem dan vooral een plek naast het gangpad zodat je elk moment van de vlucht naar de wc kan. Wil je extra beenruimte dan is een plek bij de nooduitgang het meest ideaal. Ga voor je boekt naar Seat Guru om meer details en aanbevelingen over de beste plekken van jouw specifieke vlucht te krijgen.

Als je als koppel vliegt, is het misschien een goede truc om de stoel bij het raam en die aan het gangpad te boeken. De kans dat iemand de middelste stoel kiest is dan kleiner, tenzij de vlucht vol is. Als iemand toch het midden boekt zal die persoon zeer waarschijnlijk geen bezwaar hebben om te ruilen naar het raam of het gangpad.

Tijdens de vlucht

6. Entertainment

Heb je de allernieuwste blockbuster of een populaire serie nog niet gezien? Dan is een lange vlucht de uitgelezen kans om die te bekijken. Vliegtuigmaatschappijen bieden vaak gratis een enorm scala aan films, series en games aan. Je reis zal gegarandeerd sneller gaan! Een goed boek en een fijne playlist met muziek kan ook helpen om de tijd te doden.

7. Blijf bewegen

Lang stilzitten is niet goed voor de bloedsomloop, dus kom tijdens je vlucht ook af en toe in beweging. Maak een wandelingetje door het vliegtuig, doe wat yoga oefeningen met je buurman en neem een extra plaspauze.

8. Vermijd cafeïne en alcohol

Een kopje koffie of glaasje wijn voelt vaak als ultieme ontspanning! Cafeïne zal je zeker niet helpen in slaap te komen, kies daarom eerder voor een cafeïnevrije koffie als je echt niet zonder kan. Alcohol kan je lichaam uit drogen, ook daarmee moet je dus terughoudend zijn tijdens een lange vlucht.

9. Drink water

Geen alcohol en koffie dus, maar wel water! Het drinken van veel water op een lange vlucht is een must. De droge lucht in vliegtuigen kan –net als alcohol- het lichaam uitdrogen en verergert de jetlag. Blijf dus hydrateren!

10. Groet de buurman

Mocht je langer dan 8 uur naast iemand zitten, dan kan het zeker geen kwaad om ‘hallo’ te zeggen tegen je buurman of buurvrouw. Misschien blijft het daarbij, maar even goed is het een ijsbreker voor een goede vriendschap of een nieuwe romance.

Gadgets voor een comfortabele rit

11. Oordoppen

Wie een dutje wilt doen tijdens de reis kan eigenlijk niet zonder goede oordopjes. Luide passagiers, huilende baby’s en rusteloze types zullen je van je slaap af houden. Als je verzekerd wil zijn van je rust en het niet erg vindt om wat meer geld uit te geven, dan is het slim om een noise-canceling koptelefoon te kopen.

12. Nekkussen en slaapmasker

De kans op een stijve nek na wat knikkebollen in je vliegtuigstoel is groot. Neem daarom een nekkussen mee in het vliegtuig. Reis je overdag maar wil je toch je ogen even dicht doen dan is een slaapmasker een slimme manier om het licht buiten te sluiten.

13. Steunkousen

Van urenlang in een drukcabine zitten kunnen je benen flink opzwellen. Steunkousen zorgen voor een betere bloedcirculatie en helpen tegen de zwelling. Ze zijn verkrijgbaar in de apotheek en kosten rond de 20 euro.

14. Slaappil

Weet je zeker dat een nekkussen, koptelefoon en slaapmasker je niet zullen helpen in slaap te komen, dan is een slaapmiddel je enige optie. Meestal heb je hier wel een recept van de huisarts voor nodig. Houd ook rekening met eventuele bijwerkingen en laat je goed voorlichten door de arts of apotheker.

15. Toilettas

Het is altijd slim om een toilettas in te pakken met wat opfrissertjes voor tijdens je vlucht. Bijvoorbeeld ontsmettingsmiddel, bodylotion en tandpasta en een tandenborstel. Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden deze producten aan, maar het kan geen kwaad ze zelf ook mee te brengen. Let er wel op dat je niet meer dan de voorgeschreven hoeveelheid vloeistof inpakt!

Extra tips:

Soms helpt het als je de vlucht opdeelt. In plaats van te denken aan 16 uur vliegen, probeer het korter te maken door het op te splitsen. Bijvoorbeeld, stel je vlucht duurt 16 uur. Haal daar twee vanaf voor opstijgen en landen, dan zijn er nog 14. Er zijn een paar maaltijden, weer twee uur eraf, en je zit op 12. Dan zes uren slaap en er zijn nog maar zes uren over. Een paar filmpjes, wat oefeningen en voordat je het weet ben je er.

Als je geen grote slaper bent en je hebt iets wat je al lang had willen doen, kijk dan of je daar aan kunt werken: een brief opstellen, een presentatie maken of die roman die je altijd al had willen schrijven – dit is een prima gelegenheid.

Sommige mensen zweren bij de ‘tijd op de plaats van bestemming’ – zodra je aan boord gaat, verander je horloge naar die tijd op plaats van bestemming en begin te leven volgens die tijd, zelfs als zou dat betekenen dat je moet gaan slapen zodra je instapt.

Dus terwijl alle andere mensen worstelen om uit het vliegtuig te stappen, met slaperige, bloeddoorlopen ogen en het lijf krom van vermoeidheid, geniet jij van het frisse gevoel, misschien zelfs met een beetje zelfingenomenheid. Denk erom dat je hetzelfde plan van aanpak toepast op je terugreis! 

Bron: Skyscanner

Hoe overleef je een lange vlucht?

Meer items
Webdesign by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x